wellvit

4 tips om meer van je privéleven te genieten

Parttimers hebben geen betere work/life-balans dan fulltimers, hoewel veel mensen minder gaan werken juist vanwege een beter privéleven. Dat is dus een illusie.

Nederland is wereldkampioen op het gebied van deeltijdwerk, en als het aan de overheid ligt, gaan nog meer mensen in deeltijd hun werk doen. De overheid stimuleert parttimen om de arbeidsparticipatie te verhogen en de verwachte vergrijzingsgolf op te vangen. Veel mensen, vooral vrouwen, werken parttime omdat ze op die manier meer aan hun privéleven toekomen. Maar liefst 66 procent van de vrouwen in Nederland heeft een deeltijdfunctie, waarbij ‘meer tijd en aandacht voor het gezin’ vaak als reden wordt genoemd. Maar hun work/life-balans gaat er daarbij niet op vooruit. Zowel parttimers als fulltimers waarderen hun work/life-balans met een 6,9 in een recent onderzoek van Effectory onder 6.000 werknemers in Nederland.

Hogere verwachtingen

Volgens Guido Heezen, directeur van Effectory, zijn veel bedrijven nog onvoldoende gericht op parttimers. “Het probleem bij parttime werken is vaak dat de werkdruk te hoog is. Gecombineerd met de innovatieve technologie zorgt dat ervoor dat mensen thuis moelijk het werk loslaten.” Thuis gaat de computer ‘even’ aan en worden er al snel mailtjes verstuurd. Ook de verwachtingen spelen een rol, aldus Heezen. “Medewerkers met een deeltijdbaan hebben hogere verwachtingen over de balans tussen werk en privé dan hun collega’s die fulltime werken. Als vervolgens blijkt dat er helemaal niet meer tijd overblijft voor het gezin, valt het oordeel des te negatiever uit.”

1. Stel grenzen

Houd taken en werktijden goed in de gaten. Parttimers hebben soms te lijden van een (onbewust) schuldgevoel tegenover collega’s die wél 40 uur op kantoor doorbrengen. Het gevolg is dat ze te snel ‘ja’ zeggen als opdrachten en verantwoordelijkheden hun kant op worden geschoven. “Dat doe ik morgen wel even als de kinderen slapen”, denken ze. Ze vinden dat ze ook op hun vrije dag bereikbaar moeten zijn. Zet e-mail en desnoods de telefoon uit.

2. Meet en bespreek

Methoden om de feitelijke werkdruk te meten en bespreken zijn op internet te vinden, onder andere op de site van de FNV. Ook de oorzaken van werkdruk kunnen daarbij aan het licht komen. Meet, vergelijk en maak de werkdruk bespreekbaar met collega’s en superieuren.

3. Maak een planning/lijstjes

Simpele lijstjes maken, onder de duur klinkende naam ‘time management’, kan zeer effectief zijn. Met behulp van eenvoudige handgrepen zie je in een oogopslag welke taken de meeste prioriteit hebben. Managementgoeroe David Allen is zelfs beroemd geworden met zijn lijstjes. zie: David Allen.

4. Stel de vraag: ‘Moet ik dit nu doen?’

Gebruik de ‘Moet ik dit nu doen?’- formule en leg daarbij de klemtoon wisselend op ieder woord:
Moet: dwang? Zo niet, niet doen.
Ik: delegeervraag. Ik of een ander?
Dit: de prioriteit. Eerst dit of toch eerst dat andere?
Nu: planningvraag. Moet het nu, straks of misschien nooit?
Doen: van uitstel komt afstel. Doe het nu!

Tips zijn onder andere afkomstig van effectory.nl, juischt.nl en arbobondgenoten.nl
http://www.effectory.nl/
http://www.juischt.nl/
http://www.arbobondgenoten.nl/

Lees ook het boek: Getting things done

Bron: Management Team, april 2010


in je winkelmandje zit:
het winkelmandje is leeg
winkelmandje legen » kassa »