wellvit

WellVit - Vitamines

Houden vitamines de griep buiten de deur?

Nee, vitamines kunnen de griep niet volledig buiten de deur houden. Ze zijn wel belangrijk voor de weerstand. Lees hier hoe je de kans op een besmetting met het griep- of verkoudheidsvirus kunt verkleinen.

Vitamines en weerstand

De herfst en de winter worden vaak geassocieerd met weerstand en vitamines. Voor een optimale weerstand zijn vitamines echter het hele jaar door belangrijk voor een goede weerstand. De vitamines die hierbij een rol spelen zijn vitamine A, B6, B8, C, D en vitamine E. Van deze ‘weerstandsvitamines’ is vitamine C de meest bekende.  

Te weinig groenten en fruit

Gezonde voeding is de belangrijkste basis voor voldoende vitamines. Supplementen zijn hierbij een goede aanvulling. Een aantal bevolkingsgroepen, waaronder ouderen, kinderen en zwangeren wordt geadviseerd extra supplementen te gebruiken. Oók als de voeding voldoet aan de Richtlijnen goede voeding, die het merendeel van de bevolking niet haalt. Hoewel de groente- en fruitconsumptie de laatste jaren wel is gestegen, halen de meeste mensen nog steeds niet de richtlijn van 2 ons groenten en twee stuks fruit. Gemiddeld haalt de Nederlander slechts 120 gram groenten en 1 stuk fruit per dag.

Multivitamine

Om fit de winter door te komen is het dus belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Uitgangspunt hierbij blijft natuurlijk 2 ons groenten en 2 stuks fruit. Maar ook andere voedingsmiddelen zoals brood, vlees, vis, vleesvervangers en zuivel blijven belangrijk. Lukt het niet om gezond te eten dan is het gebruik van aanvullende vitamines het overwegen waard. Zo blijft de weerstand op peil in de zomer én in de winter.

Handige tips om niet ziek te worden

  • Probeer te voorkomen dat je wordt aangestoken. Vermijd zoveel mogelijk plaatsen waar veel mensen dicht op elkaar zitten.
  • Houd tijdens het hoesten je hand voor je mond. Was daarna wel goed je handen. De handen zijn een belangrijke besmettingsbron.
  • Zorg voor de juiste luchtvochtigheid in huis. Door een te hoge, maar ook door een te lage luchtvochtigheid kan de overlevingsduur van bacteriën en virussen toenemen.
  • Zorg voor voldoende luchtverversing. Ziekteverwekkers kunnen zich dan minder gemakkelijk ‘ophopen’.
  • Zorg voor een goede basisweerstand. Gezonde voeding, voldoende beweging en goede nachtrust zijn hiervoor belangrijk.
  • Zorg voor voldoende vitamines het hele jaar door. Probeer ook in de winter volop te variëren met groente en fruit en drink minimaal 1,5 liter water per dag.

(Bron: Vitamine Info Bureau, WellVit, Fit in Hart en Spieren).

in je winkelmandje zit:
het winkelmandje is leeg
winkelmandje legen » kassa »