wellvit

Cijfers & Trends Wellnesscentra en sauna's

Een wellnesscentrum of sauna beschikt over verschillende voorzieningen die alles te maken hebben met ontspanning en welbevinden. Het gaat hierbij om sauna, zwembad, stoombad, whirlpool, zonnebank, relaxruimte, bar en restaurant. Deze voorzieningen kunnen zowel binnen als buiten aanwezig zijn. Daarnaast is er veelal plaats voor een massagesalon, schoonheidssalon en fitnessruimte. De branche bestaat uit kleine sauna’s tot aan grote wellnesscentra.

Trends

• Combinatie wellness met overnachting;
• Opkomst grote wellnesscentra en ketenvorming:
• Toename badkledingdagen;
• Opkomst van dagdeel-tarief en abonnementen;
• Toename medisch toerisme: medical wellness en cosmetisch medische spa's;
• De markt van preventieve wellness is groeiende;

Kansen en bedreigingen

• Imago wellness verbeteren (bij niet saunagangers)
• Ook mannen maken in toenemende mate gebruik van wellnessfaciliteiten.
• Jongeren enthousiasmeren; tot 25 jaar gaat men niet naar de sauna;
• Toenemende behoefte aan gezonde levensstijl;
• Toenemende ketenvorming en samenwerking binnen de branche. Door professionalisering komt er meer aandacht voor sturen op kosten, productiviteit en rendement.
• De (prijs)concurrentie neemt toe door uitbreiding en nieuwbouw van wellnesscentra.
• Branchevervaging: er komen steeds meer wellnessfaciliteiten bij hotels, fitnesscentra en vakantieparken;
• Noodzaak tot vernieuwing en consument blijft kritisch op uitgaven.

Perspectief

Verzadigde markt
Voor 2015 verwacht de Rabobank een volumestijging tussen de 0,5 en 1%, vergeleken met 2014. Wellness kent nog steeds een groeiende populariteit, echter de consument is momenteel kritisch ten aanzien van uitgaven aan luxe producten. 2014 was daarbij
een bijzonder moeilijk jaar door het te warme weer, waardoor consumenten minder naar de wellness gaan. Vanwege het sterk toegenomen aanbod van afgelopen jaren is er sprake van een verzadigde markt, wel zien we regionale verschillen. Er is een ruime keuze en wordt er op prijs gevochten om de gunst van de consument. De gerealiseerde entreeprijs ligt fors lager dan de officiële entreeprijs door allerlei kortingsacties. Dit leidt tot prijserosie. In twee jaar tijd is het bedrag dat men gemiddeld besteedt bij de wellness met bijna 20% gedaald. Rendement versus investering staat dan ook onder druk. Om het onderscheid te maken in deze markt is blijvend vernieuwen en innoveren een must. Overall leidt een lichte volumestijging in combinatie met prijserosie door toenemend aanbod tot een neutraal sentiment voor 2015.

Nieuwe doelgroepen aanboren
De prognose voor de langere termijn is eveneens neutraal, aangezien wellness nog steeds een groeiende populariteit kent. Op dit moment bezoekt maar 15% van de bevolking de sauna, het aanboren van nieuwe doelgroepen biedt kansen. Badkledingdagen zijn
bijvoorbeeld populair. De drempel om naar een sauna te gaan wordt steeds lager, waardoor de doelgroep steeds groter wordt. Door in te spelen op specifieke concepten kan een onderneming zich verder onderscheiden. Denk dan aan bijvoorbeeld preventieve
wellness, gezien de toenemende vergrijzing, maar ook aan het verlengen van de tijdsduur door bijvoorbeeld het aanbieden van overnachtingsarrangementen.

Vraag

• Naar schatting bezoekt zo'n 20-30% van de bevolking tussen 18-65 jaar een wellnesscentrum;
• Dit zijn circa twee tot drie miljoen mensen en dus bezoekers (exclusief herhalingsbezoek);
• Zo'n 60% van alle bezoeken wordt binnen een reisafstand van dertig minuten gedaan;
• Nog eens 25% wordt binnen een reisafstand van dertig tot zestig minuten gedaan;
• De overige bezoeken hebben een landelijk bereik.

Bezoekers
• Het saunapubliek is de afgelopen jaren flink gegroeid en jonger en rijker geworden;
• Het overgrote deel van de saunabezoekers is tussen de 30 en 59 jaar en hoogopgeleid;
• Vrouwelijke saunabezoekers zijn licht in de meerderheid met 58,5%;
• Gezond leven is in;
• De jongeren gaan naar de grote, hippe saunabedrijven;
• De kleinere sauna's trotseren de nieuwe concurrentiegolf door een publiek aan te trekken dat rustig wil genieten, zoals vijftigplussers;
• Van de bezoekers trekt 76% naar de sauna om te ontspannen;
• De tweede grootste groep gaat, omdat ze het 'lekker en prettig' vinden;
• De derde voor de gezondheid.

Bestedingen
Gemiddeld geeft de saunabezoeker tussen de 35 en 55 euro uit per bezoek. De bestedingen dalen al enkele jaren op rij. Deze besteding is verdeeld in verschillende categorieën (zie tabel). We gaan hier uit van een gemiddelde. Niet elke bezoeker besteedt even veel geld aan elke categorie. Vrouwen geven gemiddeld meer uit dan mannen.

Aanbod

Capaciteit
De sector is snel gegroeid, al ontbreken harde cijfers. Er zijn naar schatting 200 (middel-) grote wellnesscentra in Nederland. En dan zijn er nog de bedrijven waarvan sauna geen core business is, waaronder hotels, fitnesscentra, zwembaden, vakantieparken en sportcentra. In totaal wordt het aantal bedrijven met sauna geschat op ruim 2.500. De maximale capaciteit van een sauna is niet alleen afhankelijk van het aantal m2 saunaoppervlakte (nodig is circa 10 m2 saunaruimte per bezoeker per dag), maar ook van bijvoorbeeld het aantal parkeerplaatsen of het aantal kledingkastjes. Een saunabedrijf is meestal 7 dagen per week open.

Breed assortiment versus specialisatie
Het aantal grootschalige wellnesscentra is sterk toegenomen. Zij bieden een breed dienstenpakket (sauna, zwembad, sportactiviteiten, schoonheidsbehandelingen, zonnekuren, afslankkuren, fitness, cosmetica, haarverzorging, eetgelegenheid etc.).
Daarnaast zijn er de laatste tijd ook een aantal gespecialiseerde bedrijven gestart met een smal assortiment (bijvoorbeeld toegespitst op de behandeling van huidproblemen of geneeskrachtige baden).

Omzet

De jaarlijkse omzet varieert bij wellnesscentra van zo'n 150.000 tot 300.000 euro voor kleine bedrijven, van 1 tot 3 miljoen euro voor middelgrote bedrijven, tot 5 tot 10 miljoen euro voor grote bedrijven.

De verdeling van de omzet over een jaar ziet er als volgt uit:
1e kwartaal = 30% / 2e kwartaal = 25% / 3e kwartaal = 15% / 4e kwartaal = 30%.

Horeca is volgens DSWA de grootste inkomstenbron van wellnesscentra (60 tot 90% van de omzet). Er lijkt daarmee nog een sterke groei voor het aandeel in 'beauty'.

Bron: Rabobank Cijfers & Trends, september 2014

in je winkelmandje zit:
het winkelmandje is leeg
winkelmandje legen » kassa »