wellvit

Geen blue Monday, maar happy Friday!

Vrijdag 1 maart is Nationale Complimentendag. Dé dag bij uitstek om eens extra stil te staan bij de belangrijkste mensen in jouw leven: je partner, familie- vrienden en kennissenkring. Ongetwijfeld verdienen een aantal daarvan eigenlijk wel een (extra) compliment. Laat hen weten hoeveel je ze eigenlijk waardeert.

Onderzoek van McKinsey maakt duidelijk dat niet geld, maar aandacht en complimentjes het meest motiveren. De Amerikaanse psycholoog William James zei aan het begin van de 19e eeuw al dat ‘De diepst menselijke behoefte, is de behoefte gewaardeerd te worden’. Voor dat waarderen is een eenvoudige en voordelige vorm: complimenteren. Een krachtigste vorm om de sfeer in je organisatie te verbeteren en de prestaties van medewerkers te verhogen. Er blijkt enorme behoefte aan deze vorm van bekrachtiging.

Positief
Complimenten halen het beste naar boven, omdat ze het beste benoemen. Het maakt op een positieve manier duidelijk welk gedrag gewaardeerd wordt. En de ontvanger zal het gewenste gedrag daardoor vaker willen vertonen. In tegenstelling tot negatieve bekrachtiging (straf, sancties) die voortkomen uit angst, hebben ze een duurzaam effect (Tijdschrift voor Management Development, voorjaar 2009).

Juist nu…..
een complimentje geven als iets goed gaat! Tóch doen we het in de praktijk maar bitter weinig. Dat komt omdat het geven van complimenten helaas (nog) niet echt in de volksaard van de Nederlanders zit. We zien wel vaak wat fout gaat, maar veel minder wat er goed gaat. Jammer, want juist in deze uitdagende tijden kunnen we wel wat extra positivisme gebruiken!

Praktische tips
Hoe doe je dat eigenlijk, complementeren?

  • Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat een compliment persoonlijk en oprecht is;
  • Communiceer daarbij altijd vanuit de ‘ik-vorm’
  • Complimenteer iemand persoonlijk. Een compliment aan een hele groep komt bij niemand aan;
  • Maak concreet wat je bijzonder vindt. Dus niet ‘omdat je zo’n goede vriend bent’, maar ‘omdat je altijd voor me klaar staat wanneer ik je nodig heb’;
  • Doe het op een manier die bij jou past;
  • Doe het op een manier die bij een ander past;
  • Overdrijf niet, dat komt onnatuurlijk over.


En het ontvangen van een compliment?

  • Simpel, gewoon ‘Dankjewel’ zeggen;
  • Ga je niet verontschuldigen en bagatelliseer je prestatie niet. Daarmee haal je het compliment weer onderuit.


Download de poster en ga voor meer informatie naar Nationale Complimentendag.

in je winkelmandje zit:
het winkelmandje is leeg
winkelmandje legen » kassa »