wellvit

Valentijn - zes tips voor werkromance

Het aangename met het nuttige verenigen: liefde op de werkvloer bloeit steeds vaker op en is inmiddels vrijwel algemeen geaccepteerd. Werk en privé worden steeds meer geïntegreerd, we brengen meer tijd werkend door, werken in multifunctionele teams volgens het nieuwe werken, we zijn flexibel, onderweg, gaan samen op reis en op cursus.

Het is de gewoonste zaak van de wereld dat er dan ook geflirt, versierd en veroverd wordt. Werk krijgt hierdoor een romantische meerwaarde: zelfs op maandagmorgen zit je vrolijk en met vlinders in je buik achter je pc, je energieniveau is hoog, zodat je zelfs de grootste werkdruk met gemak trotseert. Gezamenlijke projecten verlopen uitstekend, je vult elkaar aan en werkt graag over.

Onderzoeksresultaten over kantoor romances komen redelijk overeen. Volgens een enquête van Monsterboard onder 2350 respondenten heeft veertig procent van alle werknemers wel eens een relatie op het werk gehad. Tien procent gaf zelfs aan midden in een relatie met een collega te zitten. Een onderzoek van Careerbuilder.com geeft aan dat vier van de tien werknemers wel eens iets gehad hebben met een collega. Drie van de tien koppels zijn getrouwd met een (voormalige) collega.

Alle verliefde interne e-mailtjes en spannende rendez-vous bij het koffieapparaat ten spijt, kunnen werk romances ook een keerzijde hebben. Het beroemdste geval betreft voormalig president Bill Clinton, die een affaire had met zijn stagiaire. Openbare excuses redden zijn huwelijk en carrière. Minder fortuinlijk was de Nederlandse staatssecretaris van Defensie Jack de Vries, die aftrad nadat bekend werd dat hij een relatie had met zijn vrouwelijke adjudant, terwijl hij getrouwd was.

Daten met een collega is steeds minder taboe, aldus een jaarlijks onderzoek van Unique rond Valentijnsdag. 45% van de Nederlandse werknemers is het met elkaar eens: in liefde is alles geoorloofd. Zij vinden dan ook dat daten met een collega moet kunnen.

Zes tips voor werk romances:

1. Ga na of er in jullie bedrijf een gedragscode is waarmee jullie relatie in strijd is. Houd rekening met de bedrijfscultuur.

2. Kantoorrelaties komen vroeg of laat altijd uit. Roddels worden gevoed door geheimhouding. Weet je zeker dat het ware liefde is, kom er dan zo snel mogelijk eerlijk voor uit en maak jullie relatie zo officieel mogelijk. Spreek met elkaar af hoe en wanneer je het bekend maakt en informeer je manager als eerste.

3. Een werkgever mag zich niet bemoeien met het privéleven van zijn medewerkers, dus ook niet als ze een relatie met elkaar hebben. Leidt de amoureuze band tot onwerkbare situaties, dan mag hij of zij wel ingrijpen en één van de twee eventueel overplaatsen naar een andere afdeling of vestiging.

4. Krijg je als leidinggevende een relatie met een ondergeschikte of andersom, dan kun je beter geen functionerings- en beoordelingsgesprekken met elkaar voeren. Maak hierover afspraken met hogergeplaatste personen.

5. Vermijd openbare vertoningen van affectie; ga dus niet staan knuffelen of kussen en zoek geen stille plekjes zoals het kopieerhok op.

6. Ten slotte, hoe groot de liefde ook is, maak afspraken over wat jullie doen als jullie onverhoopt uit elkaar gaan.

Bron: Careerbuilder, Monsterboard, Parship, Unique


in je winkelmandje zit:
het winkelmandje is leeg
winkelmandje legen » kassa »